Sunday, November 8, 2009

SUKA DUKA KEHIDUPAN ! ingin aku kongsikan yang gembira dan simpan yang duka

Dunia oh dunia!..kadangkala kau menjanjikan keseronokan, kegembiraan, kemahsyuran dan tidak kurang juga keperitan, kegagalan, kedukaan...yang pasti semua keadaan ini akan dirasai oleh kita sebagai insan di kehidupan fana ini. Marlah kita sama-sama renungilah kisah ini.

Pada suatu hari, baginda SallaLlahu 'alaihi Wasallam masuk ke masjid, kata Abu Sa'id al-Khudri, lalu baginda melihat seorang lelaki Ansar bernama Abu Umamah sedang termenung, pada wajahnya tergambar kedukaan. Kemudian baginda Rasul saw bertanya; 

"Apa yang engkau buat di sini pada waku begini, wahai Abu Umamah?"
Abu Umamah menjelaskan; "Aku sedang  bingung kerana terlalu banyak hutang, ya Rasulullah."
"Sukakah engkau aku ajarkan satu bacaan yang dapat melangsaikan hutang-hutangmu dan melenyapkan duka dan kesedihanmu?"Abu Umamah berkata; "Tentulah aku suka, ya Rasulullah!"
"Bacalah setiap pagi dan petang bacaan ini," kata baginda Rasul.


Bacaan yang dimaksudkan baginda tersebut ialah;


"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada [sifat] pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia." [Riwayat Abu Daud]


Semua insan pernah merasai kegembiraan begitu juga sebaliknya kedukaan. Jika dihitung kembali dalam kehidupan ini semacam peristiwa suka dan duka itu sama banyak dirasai...cumanya bagaimana kita respon kepada kegembiraan dan bagaimana pula kita respon kepada kedukaan. Rasanya ramai mahukan kegembiraan kerana kita rasa kegembiraan itu sememangnya kita patut  kecapi dan kedukaan itu tidak harus datang untuk kita tempuhi.

Hakikatnya kita selalu ingin insan lain tahu kegembiraan yang kita terima dan simpan sedalam-dalamnya segala bentuk kedukaan. Aku cuba menyorot beberapa episod kegembiraan yang dialami dalam tempoh  dua minggu yang lepas. Dalam tempoh tersebut aku masih mengingatinya dengan jelas dan masih terngiang-ngiang lagi di benak fikiran.Oleh kerana aku ni seorang usahawan kecil-kecilan maka kisah gembira diri ini berkisar kepada aktiviti harian dan keluargaku  yang terdekat sahaja. 

Ada sehari tu aku terima 2 berita gembira sekaligus, pertamanya isteriku yang sedang melanjutkan pelajaran di peringkat PhD mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaanya, sekaligus markah keseluruhanya meningkat lagi. Mana aku tak rasa gembira! ada ketika tu isteri aku terpaksa menangguhkan pengajiannya selepas setahun belajar bila bisnes aku terjejas teruk akibat seribu satu masalah yang datang serentak. Dia terpaksa bekerja semula dan melupakan pengajianya sementara waktu.  

Keduanya, abang ipar aku dapat anugerah Dato', selepas setahun mendapat award CEO terbaik di kalangan CEO syarikat korporat Malaysia. Abang ipar ni memang menjadi ikon bagi diri aku...dulu dia bukanlah somebody, aku mengikuti perkembangan kerjayanya dari masa jawatannya ekekutif lagi. Seorang yang kuat bekerja dan tak jemu-jemu belajar. Segala sijil dia ada degree, master, ACCA tak lama lagi dapat Dr. lak! Dia lah yang bertungkus lumus semasa majlis perkahwinan aku dulu...bukan setakat kenduri kahwin diadakan di rumahnya malah semua perbelanjaan dia yang sponsor. Maklumlah masa tu aku baru di tahun kedua study di universiti. Sekarang dia memegang jawatan kedua tertinggi di salah sebuah syarikat korporat milik seorang Tan Sri.  

Ketiganya, pada hari yang lain, adik aku lak dapat bonus berbulan-bulan banyaknya, tak pernah dia rasa selama lebih 7 tahun bekerja! apa lagi banyak la dia hulur kat adik beradik dan ibu bapa aku. Alhamdulillah aku pun rasa gak! moga-moga tahun depan dapat lagi. So, dapatlah  dia hantar anaknya belajar di Tadika yang terbaik sebagai persiapan untuk ke Tahun 1 sekolah kebangsaan tahun depan, sekaligus dapat simpan belanja yuran untuk setahun.

Keempatnya, sahabat aku kahwin lagi! bagi aku berita ini memang seronok didengar biarpun  bukan aku yang alaminya tapi aku tumpang gembira. Maklumlah dari awal perkenalan dengan si gadis, macam mana nak dapat restu ibu bapa kedua belah pihak, apatah lagi perkenan isteri pertama, pandangan kawan-kawan...ada yang setuju dan ada yang tidak dan macam-macam lagi  lah, semuanya sampai ke pengetahuan ku. Bila si sahabat ni dapat over come semuanya memang aku salute habis...so sekarang ni masih dalam bulan madu lah ye!...Selamat Pengantin Baru!.....Aku pun belum kawin lagi!! ha...ha...ha.

Kelimanya, lagu LAKSAMANA bakal dipromosikan melalui Malaysia Hari Ini...ini percubaan pertama aku untuk jadi komposer. Aku cuma berminat menerbitkan lagu-lagu dakwah sama ada dalam bentuk pop, world muzik dan nasyid juga irama malaysia atau etnik kreatif  yang sesuai  dengan kehendak syara'. Semuanya dengan bantuan sahabat-sahabat  berpengalaman...J'lan dan cikgu Awang.  Moga usaha kami berhasil tahun depan...Amin



KISAH DUKA!..biarlah aku pendam sedalam-dalamnya...


No comments:

Post a Comment