Monday, September 21, 2009

KHASIAT BUAH BELIMBING DAN MANGGA UNTUK PENYAKIT DARAH TINGGI






Pokok Buah Belimbing








Pokok Buah Mangga




Surah Taha; ayat 6 : Milik-NYAlah apa-apa yang ada di langit, apa yang ada di bumi, apa yang ada di antara keduanya, dan apa yang ada di bawah tanah."

SUBHANALLAH...betapa Allah s.w.t nak menguji hambanya...aku diserang simptom stroke, muka di sebelah kiri keras, mata kiri tak berkelip apa lagi bila tersenyum maka herot ke kanan aje...nak minum air, selesa guna straw kalau tak air mengalir keluar sebab tak dapat kemam sepenuhnya...seksa dan sedih sebab lepas satu demi satu aku ditimpa ujian.

Bulan Ramadhan bagi diriku memang bulan ujian dan muhasabah...mana tidaknya, daripada Ramadhan 1429/2008 hingga 1430/2009 aku melalui detik getir dalam kehidupan...tak mampu nak dikongsikan...berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Bulan puasa kali ini aku lalui dengan ujian kesihatan lak...rutin aku dah tentu makan ubat, pergi terapi, makan buah belimbing dan mangga hari-hari semasa buka puasa (terima kasih pada abah dan adik yang menanam pokok tu kat laman rumah aku...tak sia-sia berbudi pada tanah sebab ternyata ada kegunaannya) ...simptom stroke ni ada kaitan dengan hipertension...darah tinggi...ye lah sebab terlalu memikirkan masalah yang dihadapi.

Ubat sampai 7 jenis... 2 jenis ubat darah tinggi, antibiotik, B complex, kalsium dan 2 jenis ubat saraf. Alhamdulillah dapat adjust makan semasa sahur dan berbuka so 3 hari aje aku tak dapat menunaikan puasa. Doktor kata aku akan pulih dalam tempoh 6 bulan ke setahun. Ya Allah, bila dengar macam tu, lagi lah ligat kepala aku berpusing fikirkan masalah kewangan dan untung nasib diri...tapi isteri, emak dan abah banyak memberi semangat begitu juga teman-teman rapat.

Oleh kerana nak cepat sihat maka aku istiqamah menjaga diri... Alhamdulillah dalam sebulan muka aku kembali normal dan tekanan darah menurun. Bersyukur sangat kepada Allah s.w.t kerana memakbulkan doa aku dan keluarga.

Dapatlah aku beraya dalam keadaan sihat dan tak 'pelik' walaupun tak segagah seperti masa sihat dulu... so aku pun suka nak berkongsi pengalaman kesihatan dan sangat rekomen terapi elektrostatik ni selain ubat semulajadi kurniaan Ilahi, belimbing dan mangga...mesin terapi tu dipasarkan oleh syarikat Herba Al-Jabbar.

WALLAHUA'LAM...SODAKOLLAH HUL'AZIM