Friday, October 9, 2009

SMS SEORANG USAHAWAN MUDA DI ZAMAN KEMELE...SETAN

Hari ni aku dapat SMS dari seorang teman, muda dari usia ku tapi berjiwa besar dan Islamik rock orangnya. Memang selalu berSMS dengannya sekadar bertanya khabar dan bertukar idea tentang bisnes. Sebelum ini dia adalah salah seorang staff aku yang kreatif dalam bab mendesign. Selepas bisnes kurang mantap dan hal-hal yang terlalu drastik menimpa (ngeri nak cerita kat sini) maka kami pun merperlahankan bisnes dan berehat, tumpuan lebih kepada membuat collection dari pelanggan-pelanggan kami.

Biasalah...waktu zaman ekonomi meleset, kos sara hidup pun meningkat so kami ada masalah besar dalam collection.
  • Ada yang lari ! maksudnya mengelak diri, 
  • ada lak kena take over dgn company yang lebih besar,
  • ada lak yang kematian Pengerusi so perlu diganti orang lain dan aktiviti finance kena stop, 
  • ada lak dah terpakai bajet 2 tahun akan datang so payment kena hold,
  • ada juga yang buat loan dgn PNB maka kewangannya orang PNB jaga dan bab membayar ni tak dapat campur tangan walaupun company sendiri 
  • pembangkang mengambil alih negeri lepas menang pilihanraya...pegawai-pegawai dan pengarah ditukarkan ke tempat lain
  • dan macam macam lagi yang semuanya benar belaka tetapi bila dicerita dengan orang .....mati hidup balik pun orang kata kita menipu!.
Pening, jangan cakap la, zaman ni semua benda kena dibayar dengan wang. Benarlah sabda Nabi s.a.w. di akhir zaman ni semua orang amat perlu kepada wang sebagai perantara bukan saja hal-hal kelangsungan hidup hatta termasuklah dalam menegakkan agama!

Berbalik kepada terima SMS tadi, aku terasa pelik pada mulanya bila aku balas balik bertanya "kenapa"..dia membalas pula dengan "jap lagi saya call..he..he"...macam ada benda yang lucu. Ya lah!... bila situasinya sebegini  memang kita syak macam ada perkara yang tak kena terjadi.

Petang selepas solat jumaat baru dia call aku, apa lagi, aku pun lantas bertanya  mengenai SMS pelik semalam!..rupa-rupanya dia nak berkongsi dengan aku apa yang berlaku pada malam sebelumnya. Keretanya kehabisan minyak dalam perjalanan balik ke rumah sebab tak ada duit langsung untuk mengisi petrol. Dia keluar tu pun sebab nak buat collection dan mengharapkan dapat payment dari pelanggannya. "Hampeh! " katanya..tak ada hasil...maksud SMS tadi membayangkan dia jadi  tak percaya apa yang berlaku pada dirinya, boleh sampai ke tahap macam tu punya susah!

Aku dalam bab-bab macam ni memang pakar sebab dah lebih teruk daripada itu aku tempuh, dengan pantas aku dapat mengagak ansuran kereta teman aku ni mesti kantoinya. Hah! memang benar sebab dia sendiri mengeluh dan membuka cerita. Aku cuma dapat tolong dengar aje buat masa ni sebab ku pun mengalami masalah collection yang sama...bahkan tanggungan aku jauh lebih banyak dan berat daripadanya. Tapi dia memahami situasi aku dan hanya mengharap di masa lain agar aku dapat membantu bila aku dapat payment nanti.

Kemudian, teman aku tu menyambung cerita selebihnya bila dah tersadai tengah jalan malam lak tu, kawan-kawanlah yang boleh diharapkan pun untuk menolong. Alhamdulillah ada juga sahabat yang sudi. Dapatlah dia pinjam RM20 tapi didepositkan ke dalam akaun  sebab sahabat tu jauh. Berjalanlah pulak ke ATM berdekatan, malangnya tak dapat nak dikeluarkan sebab hanya note RM50 aje tinggal dalam ATM mesin. Bank ni pun satu hal, duit kecik short pulak!

Maka tunggulah dia berjam-jam sehinggalah  ke pukul 2 pagi baru settle, terpaksa juga sahabatnya datang  ke tempat kereta  tersadai untuk menolong beli petrol. Iskh ! iskh ! iskh! confirm sebelum tidur, menitis air mata mengenangkan nasib diri.

Oooooo sekarang baru aku faham, sebab tu lah kenapa dalam SMSnya ada tertulis '"he..he.".

Dunia oh dunia....ada hikmahnya...Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment